آخرین اخبار

سیستم دید در شب BMW
استون مارتين هيدروژني
‏خودرویی که فکر راننده را می خواند‏
سريعترين خودروهاي مدل 2013 جهان
شماره‌گذاری خودروهای کلاسیک
خودروی بتمن به دنیای واقعی می‌آید
پژو 308 + تصاویر
طراحی ماشین با نماهای فضایی+ عکس
دزدگیر هوشمند خودرو

آخرین مقالات

روش عیب یابی کمک فنر خودرو
روغن موتور چه کاری انجام می دهد
چرا چراغهای عقب ماشین قرمز است
مخلوط بنزین های مختلف
زنجیر چرخ پارچه ای
واشر سرسیلندر چیست؟
علل بریدن میل لنگ ماشین
کاهش مصرف سوخت power max
وظیفه دنده برنجی در گیربکس

ثبت آگهی رایگان

ایمیل:

رمز عبور:


بازیابی رمز عبور

دسته بندی ها

  خودرو
- ایرانی صفر
- ایرانی کارکرده
- خارجی صفر
- خارجی کارکرده
  موتور سیکلت
- سبک
- سنگین
  هواپیما
- مسافری
  تعمیرات ولوازم یدکی

کیسه هوا و طرز عملکرد آن

کيسه‌هاي هوايي نوعي از سيستم امنيتي خودروها مثل کمربند ايمني هستند که به منظور جلوگيري از برخورد سرنشينان با بخش‌هاي ثابت خودرو طراحي شده‌اند. امتياز مهم اين کيسه‌ها آن است که طبق قانون پاسکال هرچه سطح مورد تماس در انتقال نيرو بيشتر باشد، شدت صدمات کاهش مي‌يابد. کيسه‌هاي هوايي معمولا در قسمت‌ فرمان، داشبورد، درها، سقف يا قسمت پشتي صند‌لي‌ها که داراي حسگر است، نصب مي‌شوند تا آثار تصادف و ضربات را روي سرنشينان کم کنند. انواع کيسه هوايي پيشرفته‌ترين نوع کيسه‌هاي هوايي آنهايي هستند که از سر محافظت مي‌کنند. اين نوع کيسه‌هاي هوايي مي‌توانند بخش بيشتري از خودرو را با چند رديف صندلي مثل ون‌ها پوشش دهند. 2 نوع کيسه هوايي وجود دارد، نوعي که از جلو باز مي‌شود و ديگري که از نوع جانبي است. کيسه‌ هوايي طوري طراحي شده‌ که سر و قفسه سينه را موقع حوادث رانندگي که از پهلو رخ مي‌دهد، محافظت مي‌کند. اين نوع که خود ترکيبي از چند کيسه هوايي است، به سه دسته تقسيم مي‌شود: کيسه هوايي محافظ سر، سر و سينه و سينه. سیستم کیسه هوا یکی از جدیدترین سیستمهایی است که در اکثر خودروهایی که استاندارد های جهانی را رعایت می نمایند به کار می رود کیسه هوا نقش بسیاری در تصادفات بازی می نماید طی سال های طولانی کمربندهای ایمنی تنها وسیله مهارکننده کنش پذیر در خودروها بوده اند. در عین حال در این مدت بحث های زیادی در مورد ایمنی آنها به خصوص در مورد کودکان مطرح شده است، ولی به مرور زمان در اکثر کشورها کمربندهای ایمنی شامل مقررات اجباری شده اند. آمار و ارقام نشان می دهد که استفاده از کمربندهای ایمنی جان هزاران نفر را در تصادفات نجات داده است. کیسه های هوا نیز طی سالهای طولانی در حال توسعه بوده اند. ایده استفاده از یک بالش نرم در برابر برخورد، بسیار جذاب بوده و اولین ثبت اختراع در مورد یک وسیله قابل انبساط برای فرود آمدن در آن در هنگام تصادف برای هواپیماها طی جنگ جهانی دوم انجام شده است! در دهه 80 اولین کیسه هوای تجاری شده در خودروها ظاهر شد. طرز کار کیسه هوا کیسه که از پارچه نایلونی نازکی ساخته شده که درون فرمان یا داشبورد (و اخیراً درون صندلی و در) تا می شود و قرار می گیرد. - سنسور که وسیله ای است که به کیسه فرمان باد شدن را می دهد. باد شدن در صورتی رخ می دهد که برخوردی با نیروی با نیروی معادل برخورد یک دیوار آجری با سرعت 10 تا 15 مایل بر ساعت (16 تا 24 کیلومتر بر ساعت) ایجاد شود. وقتی تغییر جرم باعث بسته شدن اتصال برقی شود، سوئیچ مکانیکی زده شده و به سنسور پیام می دهد که تصادف رخ داده است. سنسور اطلاعات را از یک شتاب سنج که درون میکروچیپ قرار دارد دریافت می کند. سیستم بادکننده کیسه هوا موجب واکنش آزید سدیم (Na N3) با نیترات سدیم (Propellant) جامد را مشتعل کرده و به سرعت می سوزد تا حجم بزرگی از گاز را برای باد کردن کیسه هوا به وجود بیاورد. به این ترتیب کیسه هوا از قسمت ذخیره شده خود با سرعت 200 مایل بر ساعت (322 کیلومتر بر ساعت) یعنی سریع تر از یک چشم بر هم زدن از هم باز می شود. یک ثانیه بعد، برای آنکه سرنشین بتواند حرکت کند، گاز به سرعت از سوراخ های درون کیسه تخلیه شده و کیسه را از حالت باد شدن در می آورد. کیسه هوا و سیستم بادکننده ذخیره شده در فرمان: گرچه همه این فرآیند تنها در یک بیست و پنجم ثانیه رخ می دهد ولی زمان اضافی ایجاد شده برای جلوگیری از یک جراحت جدی کافی است. ماده پودری که از کیسه هوا آزاد می شود آرد ذرت عادی یا پودر تالک است که توسط سازنده برای نچسبیدن تاهای کیسه به هم در هنگام ذخیره کیسه هوا استفاده شده است. سیستم بادکننده از یک پیشران جامد و یک جرقه زن استفاده می کند. اجزای اصلی سیستم کیسه هوا عبارت اند از 1- کیسه هوای راننده و سرنشین 2- چراغ هشدار دهنده 3- کلیدهای صندلی سرنشین 4- باد کننده اتشی 5- مشتعل ساز 6-حسگرهای ضربه 7- واحد کنترل الکتریکی حجم کیسه هوای راننده در حدود 60 لیتر و حجم کیسه هوای سرنشین در حدود 160لیتر است

در اينجا براي علاقه مندان به طرز كار كيسه هوا و سيستمهاي  مختلف به اجمال توضيحاتي داده مي شود

در ایربگ، 3 قسمت وجود دارد که در مجموع باعث انجام کار مذکور می شود:

1- کیسه نازکی از  پارچه نایلونی که در فرمان و داشبورد و این اواخر در درها و صندلیها تا شده و جاسازی می شود.

2- سنسور تصادف که باعث  inflateیا همان بادشدن و فعال شدن کیسه هوا می شود. فعال شدن کیسه هوا وقتی اتفاق می افتد که نیروی تصادف، حداقل، معادل نیرویی باشد که در اثر برخورد با یک دیوار آجری با سرعت 10تا 15 مایل بر ساعت(16 تا 24 کیلومتر بر ساعت) ایجاد می شود.این سنسور اطلاعات موردنیاز را از یک شتاب سنج که در یک تراشه جاسازی شده دریافت می کند.

 

3 - inflation system یا همان سیستم فعال کردن ایربگ و بادشدن آن NaN3 را با KNO3  ترکیب کرده و گاز نیتروژن تولید می کند.همین نیتروژن گرم است که باعث باد شدن ایربگ می شود.

یک لحظه بعد گاز از سوراخ های بسیار ریز ایربگ خارج شده و کیسه هوا خالی می شود.

این فرآیند فقط ۴۰ميلی ثانیه طول می کشدو زمان باقی مانده نیز برای جلوگیری از صدمات جدی سرنشینان خودرو کافی است.همچنین در این بین ماده پودری از ایربگ خارج می شود که معمولا" پودر تالک یا نشاسته ذرت است که بوسیله سازنده کیسه هوا بکار می رود تا کیسه قابلیت تا شوندگی و نرم بودن خود را در مدتی که بصورت غیر فعال در فرمان یا داشبورد و یا درها (یا هر جای دیگه)قرار دارد حفظ کند.

 

«آشنائی با کيسه های هوا[1]» (Airbag) :


یکی از تازه ترین دستاوردهای صنایع خودروسازی که در جهت افزایش ایمنی سرنشینان طراحی و تولید شده، کیسه های هوا است. هنگام برخورد شدید خودرو، کیسه هایی در قسمت جلوی خودرو تعبیه شده اند که به سرعت از گاز پر شده و از برخورد سرنشینان به شیشه و قسمت جلویی اتاقک جلوگیری می کنند.
کارآیی این سیستم به تولید گاز کافی در کم ترین زمان ممکن بستگی دارد.
تولید گاز در این سیستم به علت انجام سریع یک واکنش شیمیایی است. حسگرهایی در قسمت جلوی خودرو تعبیه شده اند که در هنگام برخورد شدید، فعال شده باعث منفجر شدن یک کلاهک انفجاری کوچک میشود . این انفجار انرژی مورد نیاز برای آغار واکنش را در مخلوطی که مولد گاز نام دارد و فرآورده های گازی تولید می کند، فراهم می آورد. باد شدن فوری کیسه های هوا هنگام برخورد شدید خودرو ناشی از انجام یک واکنش سریع شیمیایی است که گاز نیتروژن تولید می کند(N2).
این گاز از واکنش تجزیه ای زیر فراهم می شود:

2NaN3(S) =====> 2Na(s) + 3N2(g)

با این حال این واکنش به تنهایی نمی تواند باعث پر شدن ناگهانی کیسه ها شود . به علاه سدیم فلزی تولید شده، ماده ای فعال (واکنش پذیر) و خطرناک است، برای حل این مشکل از واکنش بسیار سریع جابجایی آهن 3 اکسید با سدیم فلزی استفاده میشود:

6NaO (S) + 2CO2(g) + H2O (g) ======> 2NaHCO3(s)

حجم گاز مورد نیاز برای پر کردن کیسه های هوا با حجم مشخص، به چگالی گاز وابسته است که آن هم به دما بستگی دارد . برای محاسبه مقدار مورد نیاز گاز تولیدی، طراحان کیسه ها باید استوکیومتری واکنش ها و تغییرات انرژی آنها را ( که باعث تغییر دما و بنابراین تغییر چگالی گازها میشود ) به خوبی بشناسند.
متاسفانه بیش از 100 مورد گزارش تصادف ارایه شده که در آنها، نه تنها کیسه های هوا از تلفات جلوگیری نکرده ، بلکه علت اصلی مرگ نیز بوده است. بیش تر این قربانیان، کودکان زیر 12 سالی هستند که بروی صندلی جلوی خودرو ها نشسته بودند. بنابراین باید سعی شود که از نشستن آنها بر روی صندلی جلو خودداری کرد. همچنین، باز شدن کیسه های هوا در برخی موارد موجب زخمی شدن یا حتی مرگ رانندگانی شده که فاصله آنها تا فرمان خودرو بسیار کم بوده است، حداقل این فاصله باید 25 سانتی متر باشد. رعایت کردن این فاصله برای رانندگانی که بلند قد هستند، آسان است، اما رانندگان کوتاه قد، برای آن که پایشان به پدال گاز، ترمز و کلاچ برسد، ناچارند که بیش از اندازه خود را به فرمان خودرو نزدیک کنند. برای حل این مشکلات، نسل جدید کیسه های هوا که ( هوشمند ) هستند، به تازگی به بازار آمده است. سرعت باز شدن این کیسه ها بر حسب شدت تصادف، قد و وزن راننده و فاصله سر راننده تا فرمان خودرو تغییر می کند.

 

 

 

 

 

 

« تاريخچه و نياز به استفاده از تكنولوژي كيسه هوا در خودرو » :

هر چند كيسه هوا نقش مكمل كمربند ايمني را در خودرو به عهده دارد و روز به روز استفاده از آن بيشتر مي شود اما نمي تواند جانشين كمربند ايمني در خودرو شود . زيرا كمربند ايمني به عنوان ، ارزانترين و آسانترين وسيله ايمني در خودرو مطرح مي باشد كه در كليه تصادفات اعم از ضربات جلو ، پهلو وحتي وارونه شدن خودرو ، غلتش و غيره تاثير بسزائي در حفظ جان سرنشينان دارد . كمربند ايمني و كيسه هوا بايد به صورت توام با يكديگر استفاده شوند و نتايج تحقيقات نشان مي دهد كه استفاده از كمربند ايمني در كنار كيسه هوا ضروري است وگرنه كارآيي كيسه هوا كاهش مي يابد . اولين كيسه هوا در سال 1980 توسط كارخانه بنز وارد بازار شد ولي چندان مورد توجه قرار نگرفت .

 

كارخانه Ford در سال 1986 ميلادي ، قرارداد نصب ايربگهاي طرف راننده در 6000 ناوگان اداره سرويس هاي عمومي) GSA  General Services Aaminstration    (را امضا كرد .

Ford درسال 1998 ، يك سيستم ايربگ دوتايي طرف راننده و طرف مسافر راساخت كه اين سيستم از آن پس جزء استاندارد هاي آمريكا شناخته شد و كاربرد آن در سطح جهاني افزايش يافت . و اين موجب تشويق بسياري از كارخانجات در توسعه و توليد سيستمهاي كيسه هوا شد . و در اول سپتامبر همان سال كليه خودروهائي كه در آمريكا وارد بازار شدند مجهز به كيسه هوا بودند .

كيسه هوا موقعي كه با كمربند ايمني استفاده شود به ميزان قابل توجهي از جراحات و آسيبهاي وارده به سر مي كاهد . كيسه هوا به عنوان يك سيستم كمكي ( Supplemental Restraint System ) استفاده مي شود . سيستم كيسه هوا به واسطه مدار الكتريكي ، تحليل گر ، عيب ياب و نمايش دهنده عيب سيستم از ايمني و اطمينان بسيار بالائي برخوردار مي باشد .

بر اساس آمار سازمان ملي ايمني ترافيك بزرگرا ههاي آمريكا در سال 1997 استفاده از كيسه هوا به تنهايي جان 842 نفر را نجات داده است و از سال 1987 به بعد اين رقم به 4200 نفر افزايش يافته است .

تا سپتامبر 1998 بالغ بر 82 ميليون خودرو يعني حدود 41 درصد از كل 200 ميليون خودروي سواري و كاميون سبك در آمريكا مجهز به كيسه هوا شدند كه نزديك به 54 ميليون يعني 27 درصد آنها كيسه هواي سرنشين جلو را نيز دارا مي باشد . اين در حالي است كه ماهانه يك ميليون خودرو مجهز به كيسه هوا در آمريكا به فروش مي رسد وبه آمار مذكور اضافه مي گردد. بنا بر تصميمات اتخاذ شده از سال 1998 به بعد كليه خودروهاي توليد شده بايد به كيسه هوا دو گانه هم براي راننده و هم براي سرنشين جلو مجهز باشد . همچنين كاميون هاي سال 1999 به بعد نيز بايد داراي كيسه هوا دو گانه ( سمت راننده و سرنشين ) باشد . كارشناسان پيش بينى مى كنند كه در چندسال آينده اتومبيل هاى توليدشده به جاى 2 كيسه هوا، داراى 6 و يا حتى  8 كيسه هوا خواهند بود.

تركيب كيسه هوا و كمربند ايمني ميزان جراحت هاي وارده به ناحيه سر را در تصادفات تا 75 درصد كاهش مي دهد . در حالي كه در حالت استفاده از كمربند ايمني به تنهايي اين رقم در حدود 38 درصد كاهش يافته است . اين امر گواه آن است كه كيسه هوا در كاهش صدمات ناحيه سر نقش بيشتري دارد و حدود 40 درصد آن را كاهش ميدهد .

نبايد كيسه هوا را با يك بالش نرم اشتباه گرفت ، بلكه بايد در نظر داشت كه آن در زماني كمتر از .050 ثانيه يعني سريعتر از يك چشم بر هم زدن با سرعتي بيش از 400 كيلو متر بر ساعت به شكل بالشتك در مي آيد و خود اين ضربه مي تواند براي فردي كه به كيسه هوا نزديك است بسيار خطر ناك باشد . لذا بر اساس قوانين سازمان ملي ايمني ترافيك بزرگراها امريكا كودكان زير 12 سال بايد در صندلي عقب كه ميزان ايمني آن 35 درصد بيش از صندلي جلو است قرار گيرند . در ماه مه 1995 سازمان ملي ايمني ترافيك بزرگراههاي آمريكا به دليل فقدان فضاي ايمني صندلي عقب براي كودكان اجازه نصب سويچ هاي ON/OFF را براي خودروهاي سواري و كاميون هاي سبك صادر كرد . در ژانويه سال 1998 همين سازمان قانون كلي اجازه نصب اين گونه سويچ ها را براي كليه خودروها صادر كرد .

 

«عواملي كه باعث صدور چنين مجوزي گرديد عبارت بودند از» :

1 . برخي از خودروها داراي صندلي عقب براي كودكان نبودند .

2 . برخي افراد مايل بودند كه كودكان را در جلو خودرو بنشانند .

3 . گروهي از افراد به دلايل پزشكي نمي توانند خطر پذيري نشستن در مقابل كيسه هوا را تحمل كنند.

4 . گروهي از افراد با تنظيم صندلي خود در فاصله بيش از 25 سانتيمتر نمي توانند رانندگي كنند .

در مه مارس 1997 سازمان ملي ايمني و ترافيك بزرگراههاي آمريكا به خودرو سازان اعلام كرد كه قدرت كيسه هواي خود را 20 تا 30 درصد كاهش دهند بنابراين خودرو هاي  سال 1998 داراي كيسه هواي با قدرت پايين تري مي باشند .

خودروهايي كه به كيسه هوا مجهز مي باشند با كلمات و يا حروفي از قبيل AIRBAG يا SRS مشخص شده اند كه اغلب در ژاپن كاربرد دارد . همچنين وجود كيسه هوا در خودرو با نوشتن SIR كه بطور برجسته روي فرمان و يا قسمت پانل ( براي خودروهايي كه داراي كيسه هواي جانبي نيز مي باشند ) نوشته شده است مشخص مي شود . عدد مشخصه خودرو VIN ( Vehicle Identification Number ) نيز مي تواند دليل وجود كيسه هوا در خودرو باشد .

لزوم سريع عمل كردن كيسه هوا به اين دليل است كه بايد قبل از وارد شدن ضربه تصادف به راننده و يا سرنشينان خودرو كيسه هوا عمل كرده باشد . صداي عمل كردن كيسه هوا بسيار زياد است ولي از آنجا كه اين عمل در زمان بسيار كوتاهي صورت مي گيرد ، لذا اكثر افراد متوجه اين صدا نمي شوند . كيسه هوا در سرعتي بالاتر از 30 الي 40 كيلو متر بر ساعت فعال مي شود . ترمز زدن خودرو نمي تواند منجر به عمل كردن كيسه هوا شود زيرا شتاب منفي در اين حالت تنها 0/1 شتاب منفي لازم براي فعال شدن كيسه هوا است .

كيسه هوا داراي سنسورهاي متعدّي به منظور تفكيك تصادف هاي سرعت پايين از سرعت هاي بالا و تصادفات فرعي از تصادفات اصلي مي باشد . مواردي وجود دارد كه به رغم تصادف خودرو از سمت جلو كيسه هوا فعال نمي شود اين موارد عبارت اند از :

1 . تغيير شكل هاي شديدي كه در يك نقطه متمركز باشد همانند برخورد با دكل هاي تلفن.

2 . تغيير شكل هائي كه به تدريج صورت مي گيرد مانند برخورد از پشت به كاميون در حال حركت .

3 . در تصادف هائي كه مانع مورد برخورد تغيير شكل زيادي بدهد مانند برخورد به پهلوي ماشين ديگر.

4 . در تصادف هائي كه ضربه و تغيير شكل در نواحي متعدد و پس از برخورد هاي مكرر صورت پذيرد. 

 

« قطعات اصلی سیستم ایربگ الکترونیکی »:
 

 1- crash Sensor (حسگر ضربه تصادف ) : محل قرار گیری این سنسور بر روی واحد کنترل الکترونیکی ایربگ می باشد و چنانچه خودرو با تصادف شدید از سمت جلو مواجه گردد شدت ضربه توسط این سنسور اندازه گیری شده و به واحد کنترل ارسال می شود.

 
2- sas Unit   (واحد کنترل الکترونیکی ایربگ ) : اطلاعات ارسالی از حسگر پردازش می شود و جریانی جهت عملکرد کیسه هوا به مدول ایربگ ارسال می شود.

 
3
-    Clock Spring   (فنر ساعتی ) : با توجه به قرار گیری مدول ایربگ بر روی غربیلک فرمان و گردش فرمان به چپ و راست بایستی اتصالی مطمئن بین غربیلک فرمان و دسته راهنما بوجود آید که این عمل با وجود این قطعه میسر می گردد.


  4airbag Module   ( مدول ایربگ) : جریان ارسالی از Sas Unit به سمت پرایمر داخل مدول می رود و باعث ایجاد حرارت می شود گرمای حاصل موجب ایجاد جرقه و تولید آتش شده و آتش مزبور به سرعت به درون مواد محترقه تولید کننده گاز انتشار می یابد، گاز حاصل، از میان صفحات فیلتری که برای کاهش دما و صدا تعبیه شده عبور می کند و کیسه هوا ، کاور روی فرمان را پاره نموده و به سمت صورت سرنشین باز می شود با تخلیه گاز از سوراخهای ایربگ ،کیسه خالی می شود تا از مقدار ضربه آن کاسته شده و فضای دید کافی برای راننده تامین گردد.

 

«سيستم ايمني ايربگ شامل قسمت هاي زير است» :

1 . كيسه هوا    2 . سنسورها   3 . مركز كنترل   4 . سيمهاي رابط 

 5 . كپسول گاز

«طرز كار» :

در جلوي خودرو  دو سنسور بكار رفته كه در دو طرف خودرو  و قسمت محفظه چرخها قرار گرفته اند و به وسيله سيم به واحد كنترل مركزي ارتباط دارند . در هنگام اصابت ضربه  محكم ، يك سنسور الكترومكانيكي به كار مي افتد و علامت لازم را به دستگاه كنترل مركزي مي دهد . دستگاه كنترل مركزي ، جريان مدار پر شده خازني را براي سوزاندن سوخت جامدي كه در محفظه فرمان قرار دارد ، به كار مي اندازد . بخار حاصل از گاز توليد شده در اسرع وقت كيسه را پر مي كند . همزمان با آن كمربند ايمني سفت شونده ، كه اغلب داراي ماده منفجره است ، در هنگام تصادف ، پيستون داخل سيلندر آن ، در اثر انفجار كشيده شده ، كمربند را محكم مي كند و راننده را به صندلي مي چسباند . اين سنسور ، داراي محفظه ايست كه در داخل آن ، يك ساچمه قرار دارد. اين ساچمه ، در حالت عادي به وسيله مگنت جذب شده ، از حركت باز مي ماند . در هنگام وارد آمدن ضربه ، برق مگنت قطع شده ، ساچمه به طرف ترمينالها حركت مي كند و به مدار دستگاه محترق كننده سوخت ، وصل مي شود .

 

 

 

 

 

«سنسور هاي برخورد الكترونيكي» :

سنسور هاي برخورد در ايربگ ها ، براي آشكار سازي برخورد و فعال نمودن چاشني ها استفاده مي شوند . يك سنسور الكترونيكي تك نقطه اي ( Single Point ) مي تواند شامل دو شتاب سنج پيزوالكتريك براي اندازه گيري كاهش شتاب در قسمت مسافر استفاده شود .

«يك سنسور برخورد بايد كارهاي زير را انجام دهد» :

1 . آشكار سازي برخوردهايي كه نياز به عملكرد وسيله ايربگ دارد .

2 . آتش كردن چاشني ، حتي بعد از جدايي ( غير فعال شدن ) باتري .

3 . تشخيص عيب سيستم ، ثبت كد خطا و مشخصات خطا .

4 . ثبت حوادث برخورد .

5 . اتصال سريال داده ها .

 

«آشكار كردن برخورد» :

ميكروپروسسور از سيگنال خروجي سنسور ، نمونه برداري مي كند و تبديل آنالوگ به ديجيتال را اجرا مي كند . در اصل سيگنال بوسيله CPU محاسبه مي شود . اگر دامنه پالس محاسبه شده از ولتاژ آستانه تعريف شده در CPU تجاوز نمايد دستور عملكرد چاشني را صادر مي كند .

 

«ذخيره انرژي و مبدل ولتاژ» :

سنسور برخورد ، ولتاژ منبع را از خط معين ولتاژ بدست مي آورد . حال اگر تصادف ، كابل منبع قدرت را قبل از آتش شدن چاشني پاره كند ، از منبع ذخيره انرژي مانند منبع قدرت استفاده مي شود . به عبارتي در افزايش انرژي ذخيره شده و زمان باقي مانده بعد از قطع يا شكستن منبع قدرت ، منبع ذخيره انرژي بوسيله مبدل ولتاژ شارژ مي شود .

 

«سيستم هشدار دهنده در ايربگ» :

چون آزمايش عملكرد كيسه هوا هنگام رانندگي ممكن نيست ، پس بايد مدارات هشدار دهنده طراحي شوند تا ازاين طريق هشدارهاي لازم را به راننده بدهد .

كار اين سيستم مطمئن شدن از :

1 . كاركرد صحيح واحد ECU تحت شرايط برخورد مي باشد .

2 . جلوگيري واحد ECU از حالتي كه منجر به عملكرد ناخواسته سيستم ايربگ مي شود .

3 . واحد ECU اطلاعات معتبر از وضعيت سيستم فراهم مي كند . 

 

« عناصر الكتريكي يك سيستم ايربگ » :

عناصر الكتريكي يك سيستم ايربگ عمدتاً شامل يك واحد كنترل الكترونيكي ( ECU ) ، سنسورهاي آشكار ساز برخورد ، يك وسيله اخطار ، واحد متورم كننده قسمت راننده و سرنشين و اتصالات و اسباب و وسايل سيم كشي ها مي باشد .

ECU از يك سنسور الكترونيكي و مدار فيلتر ، براي فيلتر كردن سيگنال ، استفاده مي كند . سيگنال ناشي ازسنسور ، تقويت شده و فيلتر مي گردد و بعد از مبدل آنالوگ ( A/D ) و تايمر ( زمان سنج ) براي تخمين سيگنال شتاب و آشكار كردن تصادف ، از داخل ميكروپروسسور عبور داده مي شود .

«  »eralاي ايمنيشتاب سنج ها ( Accelerometers )  » :

امروزه سنسورهاي الكترومكانيكي  ، پيزوالكتريكي ، پيزورزيستيو  و خازني  موجود هستند و مورد استفاده قرار مي گيرند . در حال حاضر شركت هاي زيادي سخت تلاش مي كنند تا يك شتاب سنج كامل اتومبيل را با قابليت اطمينان بالا و قيمت مناسب ، براي استفاده در عملكرد ايربگ ، كنترل قفل در و . . . گسترش دهند . همه شتاب سنج ها در اثر كاهش شتاب به يك نيرويي تبديل مي شوند كه اين نيرو مي تواند عامل جابجايي گردد كه در نتيجه يك سيگنال الكتريكي توليد مي شود .

 

«شتاب سنج هاي پيزوالكتريك» :

در اثر اعمال فشار ( Stress ) به يك كريستال كوارتز يا مواد ديگر پيزوالكتريك ، باعث بوجود آمدن بار الكتريكي ، در نتيجه ولتاژ مي شود .

پس ، با نصب يك جرم سنگين روي يك كريستال كوارتز ، وسيله اندازه گيري شتاب ايجاد مي شود . اين سنسور پيزو الكتريك به دلايل امپدانس خروجي زياد و رانش دمايي بالا و اندازة نسبتاً بزرگ ، مانع از كاربرد وسيع آنها در اتومبيل ها شده است .

«شتاب سنج هاي پيزورزيستيو» :

يك خاصيت سيليكون كه باعث استفاده آن براي ساخت شتاب سنج ها مي گردد ، اثر پيزورزيستيو آن مي باشد . استرين گيج ها از مقاومت سيليكوني نازك مخصوص تنظيم شده در كريستال سيليكون ، ساخته شده اند . مقاومت الكتريكي اين وسيله ها نسبت به كشش بسيار حساس است .

«شتاب سنج هاي خازني» :

شتاب سنج هاي خازني از تغيير در فضاي بين صفحه هاي خازن ، براي آشكار كردن شتاب استفاده مي كنند .

با يك صفحه متحرك معلق ، بالاي يك صفحة ثابت ، ظرفيت بين صفحه ها ، وقتي كه صفحة متحرك حركت كند ، تغيير خواهد كرد . اين تغيير ، مي تواند آشكار شود . 

 

«سنسور شتاب پيزورزيستيو سه محوري ( Tri-Axial ) براي كاربرد در اتومبيل» :

درست است كه اتومبيل در سطح دو بعدي رانده مي شود ، اما پيوسته از شتاب در سه بعد در حركت هايي مانند ترمز ، رانندگي و سراشيبي و ... تأثير مي پذيرد .

اگر اين شتاب هاي سه بعدي ( محوري ) را بتوان اندازه گرفت ، رفتار اتومبيل بهتر مشخص مي شود و قابليت كنترل ، مطمئناً بهبود خواهد يافت . براي رسيدن به اين هدف، سنسور سه محوري طراحي و نخستين نمونه آن با مشخصات زير ساخته شد :

- حس كننده سه محوري

- پيزورزيستيو و ديافراگم

- پاسخ DC

- عمل خود آزمايي ( self-test )

- اندازه فشرده و سهولت پايه ها

- Shock resistant ( مقاوم پايدار )

 

«حساسيت سنسور براي كاربردهاي مختلف ، به سه نوع تقسيم مي شود »:

1) g 2 براي كنترل حركت هاي اتومبيل مانند ABS (Anti-lock braking system )

2)  10 g براي كنترل توقف ( suspention control )

3) 50 g براي آشكار سازي تصادف

 

«وظيفه واحد كنترل» :

1 . ارسال ولتاژ لازم براي راه اندازي سيستم

2 . اصلاح اطلاعات ارسال شده از سنسورها و تصميم گيري مناسب

3 . ثبت اطلاعات غلط و نگهداري آن در حافظه

4 . روشن كردن لامپ نشاندهنده كيسه ايمني

 

«در موقع بروز تصادف و اصابت ضربه موثر سيستم عمليات زير را انجام مي دهد»:

1 . شناسائي تاخير زماني و عكس العمل مناسب

2 . فعال نمودن سيستم حفاظتي و آماده سازي كيسه ايمني در زمان درست  

 

«ارتباط بین ایمنی کیسه هوا((airbag و فاصله راننده تا فرمان»:

 

داده های آماری نشان می دهدکه استفاده از کیسه هوا خطر مرگ را در تصادفات رانندگی به میزان 11 درصد کاهش می دهد هرچند گزارشاتی نیز مبنی بر آسیبهای ناشی از کیسه هوا(اعم از صدمات جدی و کشنده تا آسیبهای سطحی) عنوان شده است.

 فاصله راننده تا کیسه هوا فاکتور بسیار مهمی در ایمنی آن خواهد بود بطوریکه همواره به رانندگان خودروها توصیه می شود که فاصله ای استاندارد و مطمئن را تا فرمان داشته باشندو در غیر این صورت حتما " کلید قطع دستی کیسه هوا را در خودرو خود قرار دهند" هر چند رانندگان غالبا درک درستی از فاصله خود تا فرمان نداشته و به همین دلیل اشتباهاتی را در این زمینه مرتکب می شوند.در این زمینه تحقیقی از طرف مرکز بررسی و تحلیل خطر  هاروارد در بوستن انجام گرفته که به نظر  جالب می آید. در این تحقیق که هدف آن بررسی میزان اشتباه راننده در تخمین فاصله خود تا فرمان بود  1000راننده در پمپ بنزینی در بوستن مورد ارزیابی قرار گرفتند.

 

فاصله مورد تحقیق از مرکز فرمان تا برآمدگی بینی راننده در نظر گرفته شده بود.اندازه این فاصله هم از دید راننده و هم مقدار واقعی آن ثبت گردید و نهایتا " با در نظر گرفتن مواردی که راننده این فاصله را 12 اینچ تخمین زده و یا واقعا 12 اینچ (فاصله استاندارد)بوده"  نتایج زیر بدست آمد:

 

از بین رانندگان 234 نفر (اکثرا بانوان)گمان می کردند که در فاصله  12اینچ قرار دارند.

 

22 نفر(19 زن و 3 مرد) واقعا در این فاصله قرار داشتنددر حالی که تنها 8 نفراز آنها این فاصله را به درستی تخمین زده بودند.

 

 

پس راننده ای که فکر می کند در فاصله نزدیک تری از حد استاندارد به فرمان قرار دارد(در حالی که فاصله اش استاندارد بوده) و به همین دلیل کیسه هوا را غیر فعال می کند و یا بلعکس ،درهر دو حالت متضرر خواهد شد.  

و نهايتا اينکه انواع سيستم های ايمنی از جمله ايربگ به سرعت در حال پيشرفت هستند.مهندسان طراح با انديشه های نو در جهت تکميل سيستم های پيشين و بالا بردن  هر چه بيشتر ايمنی آنها هستند...

 

 

 

«سنسورهاي برخورد الكترومكانيكي» :

در هنگام تصادف با توجه به زمان عملكرد سنسور ايربگ خودرو را مي توان به دو ناحيه تقسيم نمود :

1 . ناحيه برخورد : ناحيه اي است كه سرعتشان نسبت به ديگر قسمتهاي اتومبيل بيشترين تغيير را كرده است .

2 . ناحيه غير برخورد : ناحيه اي است كه هنوز با سرعتي نزديك به سرعت قبل از تصادف در حركت است .

سنسور هاي مركزي تك نقطه اي در نواحي غير برخورد و سنسور هاي مكانيكي در نواحي برخورد نصب مي گردند . اطلاعات ناكافي در ناحيه غير برخورد ممكن است مانع از تشخيص به موقع همه تصادف ها گردد . تغيير سرعت در ناحيه غير برخورد در خلال چند ميلي ثانيه اول تصادف كوچك است . بطوري كه در اين زمان تشخيص ميزان دقيق تصادف با يك سنسور مركزي مشكل است . براي رفع اين مشكلات دربيشتر ايربگ هاي امروزي از سنسور هاي مكانيكي متعدد در ناحيه برخورد استفاده مي كنند .

«ارسال ولتاژ لازم براي راه اندازي سيستم» :

جريان الكتريكي لازم براي راه اندازي سيستم از باتري گرفته شده و دستگاه مولد گاز را فعال مي كند . يك مبدل ولتاژ ، ولتاژ باتري را تا 35 ولت افزايش داده و يك خازن الكتريكي را شارژ مي كند . اين انرژي الكتريكي در تمام طول رانندگي در خازن ذخيره مي شود . در موقع تصادف انرژي خازن قطع مي شود ، انرژي ذخيره شده خازن براي فعال نمودن گاز كيسه هوا ، تخليه مي گردد .

 

« چراغ نشاندهنده فعال بودن كيسه ايمني » :

وقتي كليد آماده بودن سيستم ايمني روشن شود ، چراغ مربوطه نيز روشن مي شود و پس از تقريباً 6 ثانيه خاموش مي گردد يعني در اين حالت سيستم آماده بوده و قابل استفاده است .

 

 

« شناسائي تاخير زماني عملكرد دستگاه » :

هر دو سنسور جلو و كيسه ايمني آنها به واحد كنترل اصلي مربوط هستند و وظيفه دارند در اسرع وقت حالت و چگونگي ضربه را گزارش دهند . در سرعت 20 km/hr هرگاه ضربه شديد باشد سيستم فعال مي شود .

« ژنراتور گاز »:

نگهدارنده كيسه و آتش زنه گاز در يك محفظه و در وسط فرمان جاسازي شده اند . و با اتصال جريان الكتريكي و تخليه خازن كه از واحد كنترل دستور مي گيرد مقدار معيني سوخت جامد را آتش مي زند ، انفجار سوخت جامد و سوختن آن توسط يك پيل الكتريكي ، گاز بي خطري توليد و كيسه داخل فلكه را باد نموده و كيسه از داخل محفظه بيرون پريده و حائل بين سر و صورت راننده و فلكه فرمان مي شود .


منبع : خودرو وبلاگ

 

کیسه هوای خودرو + طرز کار کیسه هوا + نحوه عملکرد کیسه هوا + دانستنی های ماشین+ مقالات خودرو + سوالات خودرویی
نام:
ایمیل:
یادداشت:
آدرس اینترنتی:
رضا
۹۵/۰۴/۰۳
با تشکر از مطلب اموزنده شما خطرات کیسه هوا به غیر از فاصله را اگر هست نام ببرید و راه پیشگیری را توضیح دهید تا در صورت امکان همانند فاصله رعایت کنیم .
مرتضی
۹۴/۱۱/۲۴
سلام خیلی مفید وجامع بود متشکرم.
محمدی نژاد
۹۴/۱۰/۰۵
سلام . ببخشید. چه نوع کانی در کیسه هوا وجود دارد ؟
سمانه
۹۴/۰۹/۱۶
ممنووونم خیلی به دردم خورد
رجبی
۹۴/۰۵/۱۳
دورود ، میخواستم بدونم محل قرار گرفتن سنسور یا حسگر ضربه برای ایربگها در کجای ماشین ، در تیبا کجا قرار گرفته و در دیگر ماشینها جاهای مختلف قرار میگیرد؟
امین
۹۴/۰۴/۲۵
با سلام کیسه های هوا برای عمل کردن نیاز به شرایط خاص سرعت و زاویه برخورد به سنسورها رو دارن سرعت عملکرد حدود 16 مایل هست که حدود 24 - 25 کیلومتر میشه
عامری
۹۴/۰۲/۱۶
سلام کیسه هوای جلو راننده در چه سرعتی اگر خود رو تصادف کند عمل می کند؟(خودرو من تیبا است)-------- ---------------------------------- باز شدن كيسه هوا متناسب با سرعت نيست بلكه متناسب با ضربه وارده مي باشد كه از طرف شركتهاي سازنده اعمال مي شود
روزاصادقیان
۹۳/۰۸/۱۶
نقش خازن درحسگرکیسه هوا توضیح دهید ممنون ------------------------------------------------- دوست عزيز شتاب سنج هاي خازني از تغيير در فضاي بين صفحه هاي خازن ، براي آشكار كردن شتاب استفاده مي كنند . با يك صفحه متحرك معلق ، بالاي يك صفحة ثابت ، ظرفيت بين صفحه ها ، وقتي كه صفحة متحرك حركت كند ، تغيير خواهد كرد . اين تغيير ، مي تواند آشكار شود .

تبلیغات ویژه
امداد خودرو خلیج فارس

mohamadi
تهران
تلفن: 09197008009

خدمات در محل کرمان موتور در تهران

badakhshan
تهران
تلفن: 09126437620

بیشتر بخوانید
قیمت روز خودرو