آخرین اخبار

طراحی ماشین با نماهای فضایی+ عکس
خودروی فرمول یک بنز + تصاویر
موتورسيكلت هيبريد پيل سوختي در كشور ساخته شد
تصاویر پراید اتوماتیک AMT
جدیدترین عکسها از کیا سورنتو 2014
پایان تصادف بر اثر خواب الودگی
تصاویر تازه از جیپ پاتریوت 2014
رانا هاچبک
ده پوشش جالب براي خودرو

آخرین مقالات

کروز کنترل -Cruise Control
عیب یابی کمک فنر خودرو
کاهش مصرف سوخت power max
کیسه هوا و طرز عملکرد آن
کیسه هوای خودرو Airbag
ECU درماشین چیست ؟
روش هوا گیری رادیاتور خودرو
شناخت عیوب سرسیلندر
باطري ماشين - نگهداري- تعمير

ثبت آگهی رایگان

ایمیل:

رمز عبور:


بازیابی رمز عبور

دسته بندی ها

  خودرو
- ایرانی صفر
- ایرانی کارکرده
- خارجی صفر
- خارجی کارکرده
  موتور سیکلت
- سبک
- سنگین
  هواپیما
- مسافری
  تعمیرات ولوازم یدکی

عملكرد گيربكس اتوماتيك

 

از گيربكس اتومات چه مي‌دانيد؟
 
 

 

محرم عبادي‌فر


جعبه‌دنده‌هاي اتوماتيك يا خودكار از چندين دهه قبل در دنيا مورد استفاده قرار گرفته و فناوري آن نيز روز به روز در حال پيشرفت بوده است. در دهه‌هاي اخير شاهد بوديم كه در كشور ما كم‌تر از اين نوع جعبه‌دنده‌ها استقبال مي‌شد، اما چندي است گرايش مصرف‌كنندگان خودرو نسبت به تعويض خودكار دنده‌ها بيش‌تر شده و اين نوع وسايل انتقال نيرو نسبت به انواع دستي محبوبيت بيش‌تري به دست آورده‌اند.


گیربکس اتوماتیک به لحاظ ایمنی و سهولت استفاده، نسبت به گیربکس معمولی از مزایای بيش‌تري برخوردار است. تعویض خودکار دنده در مناسب ترین سرعت و بدون ایجاد گسستگی در انتقال گشتاور، رانندگی را آسان‌تر مي‌سازد و خودرو در کلیه شرایط ترافیکی، نرم و یک‌نواخت به راه می‌افتد.


گیربکس اتوماتیک به حرکات بدنی کم‌تری هم نیاز دارد که باعث می شود رانندگی با آسایش بیش‌تری صورت گرفته و راننده از هوشیاری بیش‌تری برخوردار باشد و بتواند به جاي اين كه بخشي از حواس خود را بر انتخاب دنده مناسب معطوف سازد، بر رانندگي و شرايط مسير تمركز كند.


علاوه بر این، سیستم های ایمنی كه در اين نوع از جعبه‌دنده‌ها پيش‌بيني شده است، از جابه جایی اتفاقی اهرم دسته دنده در هنگام رانندگی جلوگیری می‌کنند.


گیربکس های اتوماتیک بسیار سبک‌تر و کم‌حجم‌تر شده اند و دیگر نیازی به مراقبت و نگه‌داری چنداني ندارند.


اجزاي جعبه‌دنده اتوماتیک


در جعبه‌دنده‌های اتوماتیک، راننده سیستم های کنترل زیر را در اختیار دارد:


  • یک کلید (سوییچ) یا کارت که برای فعال کردن بخش الکتریکی سیستم مورد نیاز است.

  • یک اهرم دسته دنده براي انتخاب دنده و حالت رانندگی

  • یک پدال گاز که موقعیت آن به واحد کنترل الکترونیکی امکان می‌دهد تا شیوه رانندگی راننده را تعیین و نحوه تغییر دنده را کنترل كند.

  • یک پدال ترمز که سیگنال stop را برای مدیریت عملکردهای مختلف نظیر باز کردن قفل اهرم دسته دنده به واحد کنترل الکترونیکی ارسال می‌كند.

  • یک نماد روی صفحه نشانگرها یا همان جلوآمپر كه برای آگاهی راننده از دنده درگیر و حالت انتخاب‌شده به نمایش در می آید.

اجزاي کنترلی


اهرم دسته دنده برای انتخاب عملکردهای مختلف از طریق یک کابل يا سيم مورد استفاده قرار می‌گیرد.


  • حالت پارک (P = park) گیربکس را به صورت مکانیکی قفل و از حركت اتفاقي خودرو در هنگام توقف ويا خاموش بودن، جلوگيري مي‌كند.

  • R)حالت دنده عقب= Reverse) امکان درگیر شدن دنده عقب را فراهم می آورد.

  •  )حالت خلاصN = Neutral) موقعیتی است که در آن هیچ‌گونه گشتاوری به دور آرام اسمی انتقال نمی‌یابد؛ به عبارت دیگر، موتور نیروی محرکه‌ای به گیربکس وارد نمی‌کند.

  • )حالت حرکت D = Drive)موقعیتی است که در آن، گیربکس در حالت خودكار عمل می‌کند و به فراخور نياز، از تمام دنده‌هاي جلو استفاده خواهد كرد.

از کنترل‌های تعویض دنده ترتیبی در حالت عملکرد دستی استفاده می شود. این كنترل‌ها برای انتخاب دنده سبک‌تر یا سنگین‌تر به شرط پذیرش آن از سوی واحد كنترل الكترونيكي گيربكس مورد استفاده قرار می گیرند. با انتخاب دنده سنگین‌تر با فرمان راننده، امکان دست‌یابی به ترمز موتوری سریع و آني براي حركت در سراشيبي‌ها فراهم می‌شود؛ مثلا اگر در سرازيري تند كوهستاني در حال حركت هستيد، اگر حالت D انتخاب شود، گيربكس به طور خودكار سبك‌ترين دنده را انتخاب كرده و باعث افزايش سرعت خواهد شد، اما اگر راننده، حالت 2 را انتخاب كند، به گيربكس فرمان مي‌دهد كه از دنده 2 بالاتر نرود تا نيازي به ترمزگيري زياد نباشد. اين عملكرد در گيربكس‌هاي جديد كه فاقد حالت‌هاي 1 و 2 و 3 هستند، با استفاده از حالت‌هاي + و – كه در واقع كاهش و افزايش دنده‌ها به صورت دستي بوده و به تيپ‌ترونيك معروف است انجام مي‌گيرد.


برخی حالت‌هاي گیربکس اتوماتیک، رانندگی را در بعضی شرایط آسان‌تر می كند. براي مثال، حالت کنترل کشش يا حالت «برفي»، حركت خودرو را با دنده 2 آغاز كرده و با كاهش گشتاور وارده به چرخ‌ها، از هرزگردي يا به اصطلاح بكسباد چرخ‌ها تا حدي جلوگيري مي‌كند.


گیربکس اتوماتیک دارای یک مزيت ویژه هم هست: هنگامی که موتور درجا کار می کند، گیربکس هنگام رها شدن پدال ترمز، خودرو را به جلو حرکت می دهد. این پدیده به «حرکت خزشی» معروف است. حرکت خزشی، انجام برخی مانورهای رانندگی را هنگامی که موتور در دور آرام قرار دارد ممکن می‌سازد.


اهرم دسته دنده با حرکت دادن یک سوییچ الکتریکی چند منظوره، واحد کنترل الکترونیکی گيربكس را از موقعیت خود آگاه می کند.


واحد کنترل الکترونیکی می تواند بر حسب موقعیت دسته دنده، درخواست راننده را قبول یا رد کند. برای مثال تا زمانی که واحد کنترل، سیگنال وضعیت پارک یا خلاص را دریافت نکرده است نمی‌تواند اجازه روشن شدن خودرو را صادر کند. به همین ترتیب در برخی مدل ها اگر اهرم دسته دنده در وضعیت پارک قرار نداشته باشد، امکان خارج کردن کلید وجود ندارد.


در حالت دستی (manual) يا تيپ‌ترونيك، واحد کنترل الکترونیکی می تواند برای جلوگیری از افزایش یا کاهش بیش از حد دور موتور و آسيب به آن، به دستور راننده از طريق دسته دنده جهت افزایش یا کاهش دنده ترتیب اثر ندهد.


 


به دلیل وجود تجهیزات ایمنی اتوماتیک و مکانیکی، راننده باید برای آزاد کردن قفل اهرم دسته دنده، اقداماتي را انجام دهد. عملکرد «قفل تعویض دنده»، اهرم دسته دنده را به طور خودکار در موقعیت پارک قفل می کند. دراین سیستم ایمنی برای آن‌که اهرم دسته دنده بتواند حرکت داده شود لازم است سوییچ باز شده و پدال ترمز فشار داده شود.


علاوه بر این، در گيربكس‌هاي قديمي یک قفل ایمنی مکانیکی که روی هرم دسته دنده تعبیه شده است مانع از جابه جایی ناخواسته آن در موقعیت های مختلف مي‌شود كه در جعبه‌دنده‌هاي جديد، اين عمل به واسطه پله‌اي بودن مسير دسته‌دنده محقق مي‌شود.


تجهیزات نظارتی:


نمایشگر روی جلوآمپر، راننده را از وضعیت سیستم مطلع می کند. نمادهای روی صفحه نشانگرها به راننده اطلاع می دهد که کدام دنده درگیر بوده و کدام حالت رانندگی انتخاب شده است.


زمانی که لازم باشد راننده دسته دنده را به طور مثال برای روشن کردن موتور در وضعیت پارک یا خلاص قرار دهد، نماد اهرم دسته دنده روشن می‌شود.


در صورتی که ایرادی در سیستم وجود داشته باشد، نمادهای مختلف راننده را مطلع می سازد.


اصول پایه عملکرد


گیربکس اتوماتیک شامل چهار سیستم اصلی است.


  1. مبدل گشتاور هیدرولیکی که موتور را به گیربکس وصل می کند.

  1. مکانیسم دنده که نسبت دنده‌های مختلف را فراهم می آورد.

  1. مدار هیدرولیک که پیستون ها را کنترل و سیستم را روان‌کاری می کند.

  1. محرک نهایی (دیفرانسیل) که در این‌جا همان وظیفه خود در گیربکس معمولی را بر عهده دارد.

مبدل گشتاور


مبدل گشتاور مانند کلاچ در گیربکس معمولی امکان کوپلینگ يا جفت‌شدن هیدرولیکی موتور و گیربکس اتوماتیک را فراهم مي‌سازد. زاین کوپلینگ بر اصل نیروی گریز از مرکز استوار است.


برای درک اصل نیروی گریز از مرکز، یک ظرف نیمه‌پر روغن را تصور کنید. هنگام چرخش تا یک سرعت معین، حرکت در مایع درون ظرف توزیع و در سرعت بالاتراز آن، مایع به بیرون ظرف پرتاب می‌شود.


اگر به ظرف، پره‌هایی اضافه و روغن در اين پره‌ها هدايت شود، این پدیده تشدید می‌شود.


مکانیسم دنده


مکانیسم گیربکس اتوماتیک از مجموعه چرخ‌دنده‌های سیاره‌ای (epicyclic gear)تشکیل شده است.


این مجموعه چرخ‌دنده‌ها برحسب سرعت چرخش و نحوه به حرکت درآمدنشان نسبت دنده های مختلف را فراهم می‌آورند. این نوع گیربکس مزیت‌های مختلفی دارد. تنها از یک مجموعه دنده سیاره ای چندین نسبت می تواند حاصل شود. هنگام تعویض دنده، عدم پیوستگی وجود ندارد؛ ضمنا مجموعه می تواند گشتاور بالای موتور را نیز انتقال دهد.


اصول عملکرد چرخ‌دنده‌های سیاره‌ای


برای انتقال حرکت از شفت خروجی به شفت ورودی، سه عضو مورد نیاز است:


یک عضو محرک که به طور مستقیم توسط شفت توربین به چرخش در میاید.


یک عضو واکنشی (ثابت) که غیر قابل چرخش می شود و براي به‌دست آوردن ترکیب‌های حرکتی مختلف به کار می رود.


يك عضو خروجي (متحرك) كه به شفت خروجي متصل است.


در یک جعبه‌دنده اتوماتیک، هر کدام از اعضاي مجموعه چرخ‌دنده سیاره ای می توانند به یک محرک یک عضو ثابت یا یک عضو متحرک تبدیل شوند.


واحدهای کلاچ و ترمز که مکانیسم هدرولیک (hydraulic servo) نامیده می شوند برای کنترل قطعات مجموعه چرخ‌دنده سیاره‌ای به کار می رود. مکانیسم‌هاي هیدرولیک از نوع چندمنظوره روغنی هستند. در برخی مدل های گیربکس از فناوری ترمز نواری (باندی) استفاده شده است.


مزیت ترمز نواری این است که می تواند گشتاور بیش‌تری را دریافت کند و لغزش کم‌تری داشته باشد.


مدار هیدرولیک


یک جریان روغن تحت فشار موسوم به فشار مدار برای فعال کردن مکانیسم‌های هیدرولیک و روان‌كاری مکانیسم دنده مورد استفاده قرار می گیرد.


توزیع‌کننده هیدرولیکی، فشار مدار به مکانیسم‌های هیدرولیک را به وسیله سوپاپ‌ها و شیرهای سولنوئیدی کنترل می کند.


اعمال فشار روغن در ترمز باعث متصل شدن یک چرخ‌دنده به پوسته گیربکس می شود و از چرخیدن آن جلوگیری می کند. در این حالت، چرخ‌دنده به عضو واکنشی (ثابت) تبدیل می شود.


اعمال فشار روغن در کلاچ باعث متصل شدن یک چرخ‌دنده به شفت توربین می شود و آن را به چرخش در می آورد؛ در این حالت چرخ‌دنده به عضو محرک تبدیل می شود.


یک یا چند مکانیسم هیدرولیک بر حسب دنده مورد نیاز می تواند فعال شود.

 

عملكردهاي پيشرفته گيربكس اتوماتيك
 

مبدل گشتاور


 

چرخش موتور از طریق مبدل گشتاور یا همان Torque converter و با کمک کوپلینگ هیدرولیکی، به شفت ورودي گيربكس اتوماتيك منتقل مي شود. مبدل گشتاور از اجزاي زیر تشکیل شده است:


 

  • یک پروانه (1) که از طریق دنده فلایویل به موتور متصل است.


 

  • یک توربین (2) که ازطریق شفت توربین به مکانیسم دنده متصل است.


 

  • یک استاتور (3) که بین پروانه و توربین قرارگرفته است.


 

مبدل گشتاور در دومرحله عمل می کند: مرحله افزایش گشتاور و مرحله کوپلینگ. در آغاز، چرخش آرام پروانه سبب جریان آرام روغن می شود. هنگامی که موتور در دور آرام قرار دارد و دنده درگیر است، جریان روغن داخل مبدل گشتاور برای به حرکت درآوردن توربین کافی است؛ ‌این پدیده با نام خزش شناخته شده و به حركت خودرو در اين حالت (بدون فشردن پدال گاز)، حركت خزشي گفته مي‌شود.


 

نقش استاتور، تغییر جهت جریان روغن است تا اثرات ترمزی ناشی از برخورد جریان روغن به پره‌های پروانه را خنثی کرده و از طریق هدایت جریان در همان جهت چرخش پروانه، به عنوان یک افزاینده عمل کند. در‌این مرحله استاتور نسبت به پوسته گیربکس ثابت است.


 

مرحله افزایش گشتاور دوره‌اي است که طی آن مبدل گشتاور موتور را افزایش می دهد. مبدل در آغاز، گشتاور ارسالی از موتور را افزایش می دهد.


 

در دور متوسط موتور، جریان روغنی که از توربین به سمت استاتور در جریان است تغییر جهت می هد.‌این جریان روغن به لبه برخورد کرده و سپس به سمت پره‌های استاور بر می گردد.


 

یک کلاچ یک‌طرفه در استاتور، امکان چرخش آن را برای از بین بردن اثر ترمز منفی فراهم می آورد؛ ‌این شروع مرحله کوپلینگ است. از آن‌جایی که استاتور دارای کلاچ یک‌طرفه است، تقویت گشتاور وجود ندارد.


 

در دور بالای موتور، عملا میان توربین و پروانه گردش روغن وجود ندارد. سپس گشتاور موتور به وسیله مبدل به مکانیسم دنده انتقال می یابد. در‌این حالت، سرعت توربین تقریبا برابر با سرعت پروانه است.


 

کلاچ یک‌طرفه استاتور شامل یک توپی، بادامک‌های مورب و چند فنر است. در مرحله افزایش گشتاور بادامک ها درگیر شده و کلاچ یک‌طرفه قفل می شود.


 

در مرحله کوپلینگ، بادامک ها آزاد می شوند و استاتور می تواند بچرخد. در مرحله کوپلینگ مبدل گشتاور، دور موتور با سرعت چرخش توربین برابر نیست.


 

از دست رفتن نیروی محرکه به دلیل لغزشی است که در کوپلینگ هیدرولیکی میان توربین و پروانه اتفاق می افتد.‌این لغزش مصرف سوخت را افزایش داده و ترمز موتوری را کاهش می دهد. با نصب یک کلاچ قفل‌شونده بین توربین و پوسته مبدل گشتاور، لغزش از میان برداشته می شود و کارایی گیربکس اتوماتیک بهبود می یابد.


 

کلاچ قفل شونده، کوپلینگ هیدرولیکی را از طریق یک صفحه متحرک، یه یک اتصال مکانیکی تبدیل می کند. توزیع‌کننده هیدرولیکی، جریان روغن را پشت صفحه کلاچ قفل‌شونده قطع می کند. اختلاف فشار بین جلو و عقب صفحه به اندازه کافی زیاد هست که مانع لغزش شود. توربین به پوسته مبدل گشتاور قفل می شود.


 

برای جلوگیری از پدیده قاپیدن (ربودن) در هنگام قفل شدن، سیستم هیدرولیک فشار را در طول مرحله درگیر شدن تدریجی، در هر دو طرف صفحه تنظیم می کند.


 

انواع مجموعه چرخ‌دنده سیاره‌ای و اجزاي مکانیکی


 

مجموعه چرخ‌دنده سیاره‌ای ساده: یک مجموعه دنده سیاره‌ای ساده از اجزاي زیر تشکیل شده است:


 

  • یک دنده خورشیدی با دندانه‌های بیرونی


 

  • چرخ‌دنده‌های سیاره‌ای


 

  • یک حامل دنده سیاره‌ای


 

  • یک دنده رینگی با دندانه‌های داخلی


 

مجموعه چرخ‌دنده سیاره‌اي مرکب از نوع Ravigneaux كه دارای اجزاي زیر است:


 

  • یک دنده رینگی


 

  • یک حامل دنده سیاره‌ای


 

  • دنده سیاره‌اي‌های مرتبط با هم


 

  • یک دنده خورشیدی کوچک


 

  • یک دنده خورشیدی بزرگ


 

با یک مجموعه چرخ‌دنده سیاره‌اي مرکب از نوع Ravigneaux  می توان به بیش از شش نسبت دنده دست یافت. دنده رینگی، حامل دنده سیاره‌اي و دنده خورشیدی، برحسب دنده مورد نیاز راننده، به عضو محرک، عضو ثابت یا عضو متحرک تبدیل می شوند.


 

برای رسیدن به دنده سنگین تر، دنده رینگی به عضو ثابت تبدیل می شود و دنده خورشیدی، عضو محرک است. سیستم برای قفل کردن یا به حرکت در آوردن ‌این قطعات، ترمزها و کلاچ‌های مناسب را به کار می اندازد. سرعت چرخش محور خروجی گیربکس از سرعت چرخش محور ورودی کم‌تر است.


 

برای رسیدن به دنده سبک تر، دنده رینگی به عضو ثابت تبدیل می شود و حامل دنده سیاره‌ای، عضو محرک است. سرعت چرخش محور خروجی گیربکس از سرعت چرخش محور ورودی بیش‌تراست.


 

در انتقال مستقیم، عضو ثابت وجود ندارد. دنده رینگی و دنده خورشیدی، عضو‌های محرک هستند. سرعت چرخش محورهای ورودی و خروجی گیربکس برابر است.


 

برای دنده عقب، حامل دنده سیاره‌اي عضو ثابت و دنده رینگی، عضو محرک است که باعث معکوس شدن جهت چرخش می گردد. چرخش محور خروجی گیربکس خلاف جهت چرخش محور ورودی است.


 

قطعات مکانیکی دیگری بر مجموعه چرخ‌دنده سیاره‌اي تاثیر می گذارند. زمانی که خودرو در محیط‌های شهری در حرکت است، ترمز موتوری شدید در دنده یک، مانع لذت رانندگی می شود. برای از بین بردن ‌این وضعیت نامناسب، برخی گیربکس‌های اتوماتیک به قطعه دیگری مجهز شده اند: یک کلاچ یک‌طرفه.


 

کلاچ یک‌طرفه امکان انتقال به دنده یک را بدون ترمز موتوری فراهم می آورد. کلاچ یک‌طرفه به حامل دنده سیاره‌اي اجازه می دهد تا فقط در یک جهت بچرخد. موتور، چرخ ها را به حرکت در می آورد اما چرخ ها موتور را به حرکت در نمی آورند.


 

هنگامی که اهرم دسته دنده در وضعیت پارک قرار دارد، خودرو بی‌حرکت است، زیرا دنده پارک به صورت مکانیکی در شفت خروجی قفل شده است. شکل دندانه‌های دنده پارک مانع درگیر شدن اتفاقی آن هنگام رانندگی می شود. یک فنر، روی زبانه قفل پارک نیرو وارد می کند تا آن را وارد سازد که باکم ترین حرکت خودرو درگیر شود. فنر دوم که روی میله مکانیسم قفل پارک قرار دارد، زبانه را هنگام رانندگی ازاد نگه می دارد و مانع درگیر شدن آن می شود.


 

اجزاي عملکرد هیدرولیک


 

مدارهیدرولیک یک گیربکس اتوماتیک از اجزاي زیر تشکیل شده است:


 

  • یک پمپ روغن ﴿1﴾ که روغن رسانی به سیستم را انجام میدهد.


 

  • یک توزیع‌کننده هیدرولیکی ﴿2﴾ که روغن‌رسانی را به اجزاي مختلف کنترل می کند.


 

  • یک مبدل حرارتی ﴿3﴾ که گیربکس را خنک می کند.


 

  • یک مدار روغن‌کاری ﴿4﴾.


 

روغن تحت فشار به وسیله پمپ روغن به سیستم ارسال می شود. پمپ روغن بین مبدل گشتاور و گیربکس قرار دارد و توسط موتور به حرکت در می‌آید. بنابراین، مقدار خروجی آن متناسب با دور موتور است. روغن از داخل مخزن به یک صافی کشیده می شود و سپس به داخل توزیع‌کننده هیدرولیکی پمپ می شود.


 

هنگام کار کردن روی گیربکس به خاطر داشته باشید که در هر نوع گیربکس، از روغن خاصی استفاده می شود. علاوه بر این، مقدار روغن، رنگ، بو و بافت (ساختار) آن می تواند به عیب‌یابی کمک کند. توزیع‌کننده هیدرولیکی عملکردهای مختلفی را در سیستم برعهده دارد:


 

  • فشار جریان روغن ارسالی به وسیله پمپ را تنظیم می کند.


 

  • فشار مدار کلاچ‌ها و ترمزها را بر اساس دستورهای انتخاب دنده از سوی واحد کنترل الکترونیکی تنظیم می کند.


 

  • روغن مبدل گشتاور را تامین می کند.


 

  • روان‌کاری گیربکس را بر عهده دارد؛ ‌این موضوع برای عملکرد مبدل گشتاور و مکانیسم دنده بسیار ضروری است.


 

توزیع‌کننده هیدرولیکی از طریق سوپاپ‌ها و شیرهای سولنوئیدی مختلفی عمل می کند. سوپاپ کنترل دستی، یک سوپاپ متحرک در توزیع‌کننده هیدرولیکی است که توسط اهرم دسته دنده عمل می کند. سوپاپ کنترل دستی سه وضعیت عملکردی را فراهم می آورد: خلاص، حرکت به جلو، حرکت به عقب. توزیع‌کننده هیدرولیکی، برحسب موقعیت سوپاپ کنترل دستی، مکانیسم هیدرولیک مربوطه را تغذیه می کند.


 

مقدار جریان و فشار تحویل‌شده از طرف پمپ روغن ثابت نیست، زیرا پمپ توسط موتور به حرکت در می‌آید. سوپاپ محدود‌کننده فشار، یک فشار قابل استفاده ثابت را در کلیه شرایط کاری فراهم می کند. توزیع‌کننده هیدرولیکی از این فشار ثابت برای تغذیه مدار روان‌کاری، مبدل گشتاور و مبدل حرارتی و نیز به حرکت در اوردن سوپاپ‌های تنظیم فشار و تعویض استفاده می کند. علاوه بر ‌این، در صورتی که فشار بیش از حد بالا باشد، یک شیر اطمینان، روغن را به مخزن باز می گرداند.


 

برخی سوپاپ ها با شیرهای سولنوئیدی مرتبط هستند. این سوپاپ ها را بر حسب سیگنال‌های دریافتی واحد کنترل الکترونیکی عمل می کنند.


 

سوپاپ‌های تعویض دنده، مسیر روغن را برای تغذیه مکانیسم‌های هیدرولیک نعیین می کند. سوپاپ کنترل فشار، مدار اعمال شده در مکانیسم‌های هیدرولیک را تنظیم می نماید. سوپاپ‌های درگیری تدریجی، حداکثر نرمی (یک‌نواختی) را در هنگام تغییر دنده تضمین می کند.


 

اجزاي کنترل الکتریکی


 

شیرهای سولنوئیدی، فشار مدار را برای ‌ایجاد نسبت دنده‌های مختلف و عملکرد بهینه سیستم، کنترل می کند. توزیع‌کننده هیدرولیکی شامل شیرهای سولنوئیدی زیر است:


 

  • شيرهای سولنوئیدی تعویض


 

  • شیرهای سولنوئیدی تعدیل تنظیم فشار مدار


 

  • شیرهای سولنوئیدی درگیری تدریجی


 

  • شیر سولنوئیدی قفل کردن مبدل گشتاور


 

تمامی ‌این شیرهای سولنوئیدی توسط واحد کنترل الکترونیکی گیربکس اتوماتیک کنترل می شود. شیرهای سولنوئیدی تعویض، فشار مدار را توزیع می کنند. بر حسب ‌این‌که شیر سولنوئیدی باز باشد یا بسته، سوپاپ‌های تعویض برای‌ایجاد یا قطع فشار در کلاچ ها ترمزها، باز یا بسته می شوند. کل مجموعه به واحد کنترل الکترونیکی امکان می دهد تا کلاچ ها و ترمزها را برای ‌ایجاد نسبت دنده‌های مختلف تغذیه کند.


 

معمولا برای انتخاب یک نسبت دنده، به دو قطعه نیاز است: یک ترمز ویک یا دو کلاچ. هنگام تعویض دنده، سیستم یکی از دو قطعه را ثابت نگه داشته و دیگری را تغییر می دهد. شیر سولنوئیدی تعدیل فشار، فشار مدار را تنظیم می کند. این شیر سولنوئیدی، حرکت تدریجی سوپاپ تنظیم فشار را کنترل می کند تا فشار در حد شرایط کاری تنظیم شود.


 

واحد کنترل الکترونیکی، شیر سولنوئیدی را توسط سیگنال RCO کنترل می کند. برای ‌این منظور، واحد کنترل الکترونیکی از پارامترهایی نظیر زمان تعویض دنده و فشار مرجع استفاده می کند. واحد کنترل الکترونیکی براي اصلاح فشار مدار، شیر سولنوئیدی را متناسب با میزان تغییرات ‌این پارامترها کنترل می کند.


 

سوپاپ‌های مرتبط با این شیرهای سولنوئیدی، تعویض دنده تدریجی را تضمین می کند. تعویض دنده، یک مرحله حساس است که طی آن باید هماهنگی صحیح میان لغزش و قفل شدن مکانیسم دنده تشخیص داده شود. سیستم درگیری تدریجی، ‌ایجاد و آزادسازی فشار مکانیسم‌های هیدرولیک را برای رانندگی هرچه نرم تر هماهنگ می سازد. علاوه بر ‌این، سیستم با کاهش فشار مدار در هنگام تعویض دنده و سرعت بخشیدن به تعویض دنده، درگیری تدریجی را تضمین می کند.


 

 ikcopress.com ::::::: محرم عبادي

براي ارسال مقالات خودتان در مورد خودرو و صنايع وابسته مي توانيد مقالات و مطالب خود را به همراه عكس و مشخصات شخصي خودتان براي ما ارسال نماييد   tcar.ir@gmail.com

عملكردهاي پيشرفته گيربكس اتوماتيك + گيربكس اتوماتيك + مقاله
نام:
ایمیل:
یادداشت:
آدرس اینترنتی:

تبلیغات ویژه
امداد خودرو خلیج فارس

mohamadi
تهران
تلفن: 09197008009

خدمات در محل کرمان موتور در تهران

badakhshan
تهران
تلفن: 09126437620

بیشتر بخوانید
قیمت روز خودرو